Książka a reklama

Jak dowiadujemy się o premierze książki? Bardzo często za sprawą serwisów branżowych, recenzji, wystaw księgarni, rekomendacji znajomej osoby. Czasem z pewnością natykamy się także na reklamy. W jakich formach występują najczęściej?

Billboardy

Stosunkowo powszechną formą reklamy książki jest obecnie billboard. Z tej formy promocji korzystają między innymi wydawnictwa: Świat Książki, Muza, Drzewo Babel oraz Wydawnictwo Literackie. Reklama zewnętrzna, docierając do dużej liczby odbiorców, nie kosztuje wcale tak wiele, zachęcając kolejne firmy do inwestycji w tego typu marketing.

Telewizja

Telewizyjne reklamy wydawnictw spotyka się stosunkowo rzadko, wysokie ceny odstraszają bowiem potencjalnych reklamodawców. Ten sposób promocji wybrały jednak między innymi wydawnictwa WSiP, PWN i Bertelsmann.

Targi

Imprezy poświęcone książkom odbywają się obecnie coraz częściej, a stoiska księgarni znaleźć możemy nawet na wydarzeniach pozornie niezwiązanych z literaturą. To doskonała okazja do wypromowania wydanych niedawno publikacji, inwestując w stoiska wydawnictw oraz systemy promocji typu roll up bądź ścianka reklamowa. W takich okolicznościach odbywają się również spotkania z autorami, ku uciesze fanów zjeżdżających na targi z całej Polski, a nawet całego świata. Z pozoru tani sposób promocji łączy się jednak z ogromnymi kosztami, sprowadzenie jednego pisarza kosztować może bowiem aż 30 – 100 tysięcy złotych.

Inne wydarzenia

Książki promowane są także w bardziej „naturalnych” dla siebie miejscach – księgarniach oraz kawiarniach literackich. Koszty tego typu promocji są bardzo zróżnicowane i zależne w dużej mierze od konkretnego miejsca.

Tanie formy reklamy

Wydawnictwa chętnie sięgają po reklamy w mniej popularnych dziś mediach, takich jak radio czy telewizja. Promocja w magazynie branżowym to koszt 1 – 2, 5 tysięcy złotych, zaś współpraca ze stacją radiową odbywa się często na zasadzie barteru – książka objęta zostaje jej patronatem. Prawdopodobnie najtańsza okazuje się reklama internetowa.